Przejdź do treści

Konsultacje Terapia Psychoedukacja

Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Przystanek na Wsparcie w Krakowie

CZĘŚĆ PIERWSZA - WSTĘP

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez Osoby Zatrudnione w Ośrodku Przystanku na Wsparcie jest działanie dla dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie. Osoby Zatrudnione traktują Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnieniem jego potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przez Osoby Zatrudnione wobec Dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Osoby Zatrudnione realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

§ 1 Podstawowe informacje i objaśnienie terminów

  1.  Przystanek na Wsparcie jest zarządzany przez firmę Karolina Sender Wolna Droga
    z siedzibą w Krakowie (30-218) przy ulicy Królowej Jadwigi 248.  Numer NIP 6783016551 numer regon: 366885615.

§ 2 Definicje

  1. Przystanek na Wsparcie to ośrodek udzielający szeroko rozumianego indywidualnego
    i grupowego wsparcia dla Dzieci i Dorosłych. 
  2. Osoba pracująca to każda Osoba, z która utrzymuje stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy B2B w Ośrodku Przystanek na Wsparcie oraz 
  3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia. 
  4. Opiekunem Dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego Rodzic lub Opiekun Prawny. W myśl niniejszego dokumentu Opiekunem jest również Rodzic Zastępczy. 
  5. Zgoda Opiekuna Dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z Opiekunów Dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między Rodzicami Dziecka należy poinformować Opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. 
  6. Przez krzywdzenie Dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Osobę Pracującą w Przystanku na Wsparcie, lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie. 
  7. Osobą odpowiedzialną za realizację Standardów Ochrony Małoletnich jest Karolina Sender. 
  8. Zespół interwencyjny to osoby  wyznaczone przez Karolinę Sender, powołane w momencie zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Dziecka poza Przystankiem na Wsparcie oraz w jego obrębie. W skład zespołu interwencyjnego wchodzą trzy osoby, wśród których powoływana jest osoba przewodnicząca pracom Zespołu Karolina Sender.
  9. Właścicielka firmy – Karolina Sender
  10. Dane osobowe Dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację Dziecka.     

CZĘŚĆ DRUGA - PERSONEL

§ 3 Zasady rekrutacji

  1. Rekrutacja do Przystanku na Wsparcie odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. 
  2. Przystanek na Wsparcie na poziomie rekrutacji osób do pracy:
    • dba o to, aby Osoby przyjmowanie do pracy posiadały odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje zawodowe;
    • dba o to, aby Osoby przyjmowane do pracy współdzieliły wartości szacunku oraz poszanowania indywidualności Dzieci obowiązujące w Przystanku na Wsparcie;
    • zapoznaje się z dokumentacją dotyczącą wykształcenia, doświadczenia oraz ścieżki zawodowej Osoby starającej się o pracę;
    • Może poprosić o referencje z poprzednich miejsc pracy Osoby starającej się o pracę lub za zgodą tej osoby skontaktować się z poprzednim pracodawcą. 
  1. Przystanek na Wsparcie zbiera dane umożliwiające identyfikację Osoby zatrudnionej:
    imię (imiona), nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe.
  2. Przystanek na Wsparcie przed podpisaniem umowy sprawdza dane z Krajowego Rejestru Przestępstw na tle seksualnym, weryfikuje zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego)
    lub w przypadkach wskazanych prawem oświadczenia o niekaralności.
  3. Procedury weryfikacji po zatrudnieniu:
    • Ustalony okres próbny;
    • Pomoc Osób z Zespołu Przystanku na Wsparcie, Właścicielki firmy oraz wsparcie superwizyjne i interwizyjne. 
  1. Monitorowanie i ocena pracowników:
    • regularne monitorowanie pracy i jej efektów;
    • zbieranie feedbacków od klientów;
    • wewnątrzzespołowe, anonimowe ankiety i otwarte dyskusje;

§ 4 Zasady komunikacji i bezpiecznych relacji Osób Zatrudnionych z Dziećmi

Przystanek na Wsparcie z założenia ma wspierać Dzieci, tworzyć dla nich bezpieczną przestrzeń i budować dobre relacje między Dziećmi a Osobami Zatrudnionymi.  

§ 5 Komunikacja z Dzieckiem i Opiekunem

  1. Poczucie bezpieczeństwa Dzieci jest priorytetem we wszystkich interakcjach z nimi. 
  2. Osoby Pracujące nie stosują wobec Dzieci żadnej formy przemocy (ani fizycznej,
    ani psychicznej) agresji oraz jakiejkolwiek presji.
  3. W swojej pracy Osoby Pracujące utrzymują profesjonalne relacje z Dzieckiem, co za tym idzie wszelkie interwencje, reakcje, działania są podejmowanie w oparciu o wiedzę
    i doświadczenie Osób Pracujących  oraz dostosowane do każdego Dziecka. 
  4. W pracy z grupą Dzieci Osoby Pracujące  dbają o sprawiedliwe traktowanie wszystkich Dzieci, w razie ich konfliktów, nie stosują kar, wykluczeń, nie szukają winnego. Zamiast tego wykorzystują dialogowe narzędzia przechodzenia przez konflikt, wychodząc z założenia,
    że dla każdego zaangażowanego w konflikt Dziecka jest to trudna sytuacja i każdy potrzebuje w niej wsparcia Dorosłego.
  5. Osoby Pracujące  w Przystanku na Wsparcie w komunikacji i pracy z Dzieckiem: 
    • dbają o dobro Dziecka i poszanowanie jego godności;
    • wykazują się cierpliwością, zrozumieniem i wsparciem;
    • posługują się językiem dostosowanym do umiejętności poznawczych Dziecka;
    • korzystają z alternatywnych form komunikacji jeśli jest taka potrzeba;
    • wyjaśniają Dzieciom jak będzie przebiegało spotkanie;
    • informują, że Dziecko ma prawo do odmowy oraz powiedzenia “nie”;
    • wspierają  Dzieci w doświadczaniu wszystkich emocji;
    • nie wywierają presji, nie manipulują w celu realizacji zadania;
    • reagują na niewłaściwe zachowania innych wobec Dziecka;
    • informują, że priorytetem jest poczucie bezpieczeństwa Dziecka i jeśli wydarzyło się coś, co sprawiło, że Dziecko źle się czuje, może ono o tym powiedzieć każdej Pracującej w Przystanku na Wsparcie Osobie lub innemu bezpiecznemu dorosłemu;
    •  nie utrwalają wizerunku Dziecka;
    •  nie utrwalają efektów pracy Dziecka w celach innych, niż realizacja pracy z nim,
      a na utrwalanie powyższych muszą uzyskać zgodę Dziecka i Opiekuna;
    •  nie manipulują w celu realizacji zadania, nie krzyczą, nie upokarzają, nie zawstydzają, nie oceniają pochopnie zachowań Dziecka;
    • dają Dziecku możliwość bycia w gabinecie z Opiekunem, jeśli jest taka potrzeba;
    • nie nawiązują żadnych relacji romantycznych i seksualnych (zarówno w kontekście fizycznym, jak i słownym);
    • nie wchodzą w żadne relacje z Dzieckiem poza Przystankiem na Wsparcie.
  1. Komunikując się z Opiekunami Osoby Pracujące w Przystanku na Wsparcie dbają,
    aby rozmowa o sytuacji Dziecka odbywała się tylko w gronie dorosłych.

§ 6 Kontakt fizyczny

  1. Każdy kontakt fizyczny z Dzieckiem musi spełniać zasady bezpiecznego kontaktu,
    to znaczy
    • Dziecko ma na niego zgodę i w każdej chwili może tę zgodę wycofać;
    • Dziecko czuje się z nim komfortowo;
    • Jest uzasadniony w kontekście pracy z Dzieckiem lub pomocy Dziecku.
  2. Każdorazowo w sytuacji kontaktu fizycznego z Dzieckiem Osoby Pracujące dostosowują go do Dziecka, są uważne na reakcje Dziecka na ten kontakt.
  3. Osoby Pracujące  mogą użyć siły ochronnej, czyli kontaktu fizycznego polegającego na zatrzymaniu lub przytrzymaniu Dziecka, jeśli jego zachowanie zagraża innym ludziom lub mieniu. 
  4. Osoby Pracujące w sytuacji kontaktu fizycznego z Dzieckiem nigdy
    • nie naruszają granic cielesności Dziecka
    • nie stosują siły (chyba, że jest to siła ochronna);
    • nie biją, nie szturchają, nie popychają;
    • nie łaskotają, nie stosują innych form sztuczego wywołania śmiechu Dziecka;
    • nie dotykają Dziecka w sposób, który jest nieprzyzwoity i niestosowny;
    • nie angażują się w niejawne kontakty fizyczne z Dzieckiem.

CZĘŚĆ TRZECIA - PROCEDURY

§ 7 Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia Dzieci

  1. Osoby Pracujące posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia Dzieci. 
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Osoby Pracujące  podejmują rozmowę z Rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia  i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Osoby Pracujące monitorują sytuację i dobrostan Dziecka. 
  4. Osoby Pracujące znają i stosują zasady bezpiecznych relacji Personel–Dziecko i Dziecko–Dziecko ustalone w Przystanku na Wsparcie. . 

§ 8 Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia Dziecka

W przypadku podjęcia przez Osobę Pracującą podejrzenia, że Dziecko jest krzywdzone, Osoba ta  ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (w wersji papierowej lub mailowej skrzynkę hello@przystaneknawsparcie.pl) i przekazania uzyskanej informacji Właścicielce Firmy.

 W momencie otrzymania notatki Właścicielka ma obowiązek rozpocząć interwencję. 

§ 9

  1. Właścicielka powołuje Zespół Interwencyjny, który koordynuje czynności związane 

ze zgłoszeniem.

  1. W przypadku jeśli podejrzenie krzywdzenia Dziecka nastąpiło przez Właścicielkę firmy, Osoba Zatrudniona, która zauważyła sytuację samodzielnie koordynuje dalsze działania. 
  2. Zespół Interwencyjny:
    • zapoznaje się z notatką służbową Osoby zgłaszającej podejrzenie krzywdzenia Dziecka;
    • ustala kroki dalszego postępowania;
    • sporządza plan Pomocy oraz oferuje Opiekunom pomoc w Przystanku na Wsparcie lub poza nim;
    • wzywa Opiekunów Dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje
      ich o podejrzeniu i podjętych w związku z nim działaniach.
  1. Zespół Interwencyjny może:
    • zgłosić podejrzenia krzywdzenia Dziecka zewnętrznym instytucjom;
    • wezwać odpowiednie służby zewnętrzne (np. policję, pogotowie itp) jeśli ma podejrzenie, że zdrowie, życie  lub bezpieczeństwo Dziecka jest zagrożone;
    • uruchomić procedurę Niebieskiej Karty;
    • przeprowadzić rozmowy z innymi osobami, które mogą pomóc w ocenie sytuacji;
  1. Plan pomocy Dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące: 
    • podjęcia przez Przystanek na Wsparcie działań w celu zapewnienia Dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki; 
    • wsparcia, jakie Przystanek na Wsparcie oferuje Dziecku; 
    • skierowania Dziecka do specjalistycznej placówki pomocy Dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba; 
    • skierowania Rodziców do specjalistycznej placówki pomocy jeżeli istnieje taka potrzeba;
  1. Plan pomocy Dziecku jest przedstawiany Opiekunom przez Zespół Interwencyjny z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. W sytuacjach gdy Opiekunowie nie są zainteresowani pomocą Ośrodek działa zgodnie z obowiązującym prawem. 

§ 10

  1. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili Opiekunowie Dziecka, Zespół interwencyjny wzywa Opiekunów Dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół. 
  2. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez Osobę Pracującą w Przystanku na Wsparcie Osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z Dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

§ 11 Procedura zgłaszania podejrzenia krzywdzenia Dziecka do instytucji zewnętrznych

  1. Osoba oddelegowana przez Zespół Interwencyjny informuje Opiekunów o obowiązku Przystanku na Wsparcie zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Dziecka do odpowiedniej instytucji (w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji):
    • prokuratura/policja; 
    • sąd rodzinny;
    • ośrodek pomocy społecznej;
    • ośrodek interwencji kryzysowej;
    • uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty” 
    • inna zewnętrzna instytucja społeczna
  1. Po poinformowaniu Opiekunów Osoba oddelegowana przez Zespół Interwencyjny składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do jednej z poniższych instytucji:
    • prokuratury/policji;
    •  wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego
    •  i nieletnich;
    • ośrodka pomocy społecznej; 
    • przesyła formularz „Niebieska Karta – A”;
  1. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym. 
  2. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili Opiekunowie Dziecka,
    a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Zespół interwencyjny informuję o tym fakcie Opiekunów Dziecka na piśmie. 

§ 12

  1. Z przebiegu interwencji Zespół Interwencyjny sporządza kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 2 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do akt osobowych Dziecka. 
  2. Zespół Interwencyjny oraz inne Osoby,  które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu Dziecka lub informacje
    z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. 

CZĘŚĆ CZWARTA - PUBLIKACJA WIZERUNKU DZIECKA

§ 13 Zasady publikacji wizerunku Dziecka

  1. Przystanek na Wsparcie nie publikuje wizerunku Dziecka, z którym podejmowana jest jakakolwiek praca indywidualna/gabinetowa/ terapeutyczna lub praca grupowa
    o charakterze terapeutycznym (np. zajęcia Treningu Umiejętności Społecznej). 
  2. Przystanek na Wsparcie może publikować na stronie internetowej lub swoich mediach społecznościowych wizerunek Dziecka, które brało udział w zajęciach grupowych, które nie mają charakteru terapeutycznego (np warsztaty, zajęcia psychoedukacyjne, półkolonie itp)
  3. Osobom Zatrudnionym nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku Dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Przystanku na Wsparcie bez pisemnej zgody Opiekuna
  4. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej Osoba Pracująca może skontaktować się z Opiekunem Dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do Opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego Opiekuna.
  5. Jeżeli wizerunek Dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku Dziecka nie jest wymagana. 

§ 14 Zgoda Opiekunów

1.Upublicznienie wizerunku Dziecka  utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody Opiekuna. 

  1. Zgodę na publikację wizerunku musi wyrazić również Dziecko. 
  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany
    (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
  3. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 jest przedstawiana Opiekunom wraz z innymi dokumentami, niezbędnymi do zapisu Dziecka na zajęcia grupowe. 

CZĘŚĆ PIĄTA - EWALUACJA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 15 Monitoring stosowania Standardów

  1. Karolina Sender jako Właścicielka jest odpowiedzialna za realizację Standardów Ochrony Małoletnich. 
  2. Osoba Koordynująca jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz proponowanie zmian w Standardach. 
  3. Osoba Koordynująca, przeprowadza wśród pracowników Przystanku na Wsparcie,
    raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 3.
  4. W ankiecie Osoby Pracujące mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać naruszenia Standardów w Przystanku na Wsparcie.  
  5. Osoba Koordynująca dokonuje opracowania wypełnionych przez Osoby Pracujące ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.
  6. Właścicielka wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza Osobom Pracującym oraz Klientom Przystanku na Wsparcie wprowadzone zmiany.  

CZĘŚĆ SZÓSTA - PRZEPISY KOŃCOWE

§ 16 Przepisy końcowe

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. 
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Osób Pracujących oraz Klientów Przystanku na Wsparcie. 
  3. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej Przystanku na Wsparcie oraz wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie również w wersji skróconej, przeznaczonej dla Dzieci.

Zadzwoń pod numer
+48 530 453 666
lub zostaw wiadomość